Akte 2: ALO, Arun da en de Youth Clubs - Reisverslag uit Khagrāchari, Bangladesh van Sunny - WaarBenJij.nu Akte 2: ALO, Arun da en de Youth Clubs - Reisverslag uit Khagrāchari, Bangladesh van Sunny - WaarBenJij.nu

Akte 2: ALO, Arun da en de Youth Clubs

Door: Sunny Onbewolkt

Blijf op de hoogte en volg Sunny

04 Maart 2015 | Bangladesh, Khagrāchari

We werken voor Assistance for Livelihoods of the Origins (ALO). Dit is een NGO (Non Governmental Organisation) die zich bezig houdt met de indigenous people (inheemse bevolking) van de Chittagong Hill Tracts (CHT). Hier worden ze ook wel Adivashi genoemd. In heel Bangladesh zijn er zo'n 41 verschillende bevolkingsgroepen, elk met hun eigen taal en tradities. In de CHT waar wij werken zijn er ongeveer 13 verschillende bevolkingsgroepen. De grootste 3 zijn Chakma, Marma en Tripura (van groot naar klein.) Bij ALO werken voornamelijk mensen uit de Chakma-stam, echter hebben ze projecten met diverse bevolkingsgroepen.

We worden de eerste dag opgevangen door onze Executive Director (ED) Arun Chakma. Wij mogen hem Arun "da" noemen. Wat zoveel als “broer Arun” betekent (als uiting van respect is iedereen hier een broer, oom, of opa). Onze ' focal person' (= onze aanspreekpunt vanuit VSO en ALO) heet Suva en dat  wordt dus Suva da.

Arun da is door de CHT en Bangladesh een bekend persoon. Tijdens onze inductie periode in Dhaka besprak ik met een local volunteer waar ik naar toe ging en deze had ontzettend veel ontzag voor Arun. In Akte 1 heb ik het bevrijdingsleger van de CHT genoemd, de Shanti Bahini. 3 keer raden waar onze Arun da luitenant is geweest. Ik begreep de local volunteer in Dhaka een stuk beter. In de CHT zijn verschillende politie/leger/ special branches en nog een aantal bijzondere eenheden gestationeerd. Deze respecteren onze Arun da en mede daardoor kunnen wij ons vrijelijk bewegen door dit gebied.

Arun da heeft ALO opgericht om de inheemse bevolking, waar hij zelf deel van uitmaakt, tot dienst te zijn.  Hij is echter wel een ander soort ED, dan dat wij gewend zijn. Direct na zijn welkomstwoord bij ALO verontschuldigt hij zich voor zijn tekortkomingen en dan begint hij als eerst over zijn kettingroken. Hier gaat dat niet alleen door middel van een sigaretje, maar voornamelijk door een bamboe-waterpijp. Deze wordt hem dagelijks gebracht en wij vermoeden dat daar niet alleen tabak in gaat. Verder is onze ED echt een man van tradities. Een van de locale tradities is het kauwen van betelnoot. Dit wordt in een blad gewikkeld, beetje kruiden en kalk erbij en kauwen die handel. Kennelijk krijg je er een euforisch gevoel van. Wat ons voornamelijk opvalt is, dat je er ieder geval bloedrode speeksel en rode aanslag op je tanden van krijgt. Je tanden gaan er helemaal van naar de kloten, maar gaatjes krijg je er niet van. Tradities moeten in ere worden gehouden en dat doet onze ED dan ook met verve. Een erg vrolijke vent dus. Ik vermoed dat dit toch een ander ontvangst is dan dat je bij Jacques van den Broek zou krijgen.

ALO heeft door de CHT verschillende projecten lopen. Deze projecten zijn gericht op het ontwikkelen van duurzame inkomsten voor de inheemse bevolking. Dit wordt gedaan door in contact te komen met "Youth Clubs" (YC). Deze yc worden gevormd door bewoners van een gemeenschap. De leden zijn tussen de 18 en 35 jaar oud. Zij brengen in kaart waar er in de gemeenschap behoefte aan is en bespreken dit met ALO. Die behoeftes kunnen 'income generating projects' of sanitaire  projecten zijn of projecten die zich richten op capaciteitsontwikkeling enzovoorts.

ALO werkt met verschillende donors. Met onze donor, VSO, werkt ALO in de omgeving van Kagracchari met 5 verschillende dorpen en yc's.  Wij richten ons op deze 5 yc's. Elke yc heeft verschillende projecten waar ze hulp mee kunnen gebruiken.

De 'focal person' (Suva da) is de koppeling tussen de projecten bij ALO en VSO. Wij worden aan elkaar gekoppeld en kunnen het goed vinden met elkaar. Hij is pas net 7 maanden geleden gestart en nog een beetje zoekende. Zijn Engels is goed, al moeten we soms wel onze vragen aanpassen, omdat hij niet geheel begrijpt wat we vragen.

Oorspronkelijk zijn Kalina en ik hiervoor gevraagd als Market Development Advisors. Dikke titel, maar eigenlijk komt het er op neer om bij lopende projecten te kijken wat de market linkage kan zijn, m.a.w. hoe en aan wie verkoop ik mijn product? In onze job description in Nederland stond dat er voornamelijk gember en kurkuma verbouwd wordt en dat er marktpartijen gezocht moesten worden voor de verkoop hiervan.
Gelukkig hebben wij meer verstand van flexibiliteit, want hier aangekomen blijkt dat daar niets meer van over. Er lopen van allerlei projecten, maar geen die zich met gember of kurkuma bezighoudt. Mijn illusie van een gemberimperium viel redelijk in duigen. Arun da wil mij tevens niet alleen voor VSO projecten inzetten, maar ook voor het schrijven van diverse proposals om zijn ideeën gefinancierd te krijgen. Zoals ik al aangaf, wij hebben verstand van flexibiliteit dus no problemmo.

Wat de youth clubs betreft blijkt dat niet iedereen direct nu behoefte heeft aan markage linkage of development advisors. Sommige yc's zijn in de opstartende fase van een  project, andere zijn in de afrondende fase waar er geen product is dat verkocht kan worden.

Als je in een totaal andere omgeving komt, worden  je 'onbewust-bekwame-kwaliteiten'  pas echt duidelijk.  Kalina en ik hebben beiden een andere stijl en dat wordt hier erg zichtbaar.
Kalina valt op dat mijn 'ondernemersgeest'  aangewakkerd wordt. Ik zie mogelijkheden en ben opzoek naar manieren om snel concreet oplossingen te bieden voor de vragen die er zijn. Erg oplossingsgericht en vooral snel. Soms iets te snel.
Mij valt aan Ka op dat zij juist meer onderzoekend is, meer van de details. Zij gaat een aantal stappen terug en vraagt veel meer door.
Soms iets te ver.
We leren dagelijks van elkaar en zijn een aanvulling op elkaars kwaliteiten.

Waar we niet in verschillen is dat we snel nieuwe dingen eigen maken en open overal in staan. We zijn hier voor de yc's. Dus als een dorp wil gaan starten met biologische meststof voor hun akkers, dan zoeken wij de info die nodig is. Vervolgens maken we er een training van en nemen daarbij ook nog even het belang van afvalscheiding door.
Vraag ons iets over de voordelen van vermicompost (composteren door wormen) dan lepelen wij die nu zo voor je op.
Mochten er in een gemeenschap 40 unemployed jongeren zijn die iets te doen moeten hebben, dan verzinnen wij een project met 4 biggen en 4 geiten (niet zomaar een geit maar een Black Bengal!). Hier gaan we in eerste instantie een groep van 10 man mee aan het werk helpen, die vervolgens door middel van het 'Pay it Forward' princiepe, binnen 2 jaar de overige 30 jongeren aan hun eigen income generating project gaan helpen.

Toen ik uit Nederland vertrok voor VSO, had ik nooit gedacht dat ik worm, varken en geiten expert zou worden.

Wist je trouwens dat de Black Bengal snel geslachtsrijp wordt, weinig voedsel nodig heeft, 2 x per jaar zwanger wordt en gemiddeld 3 tot 4 jongen krijgt?
Altijd handig om te weten.

• 04 Maart 2015 - 10:14

Marion K:

Ha Sunny, Zo vanuit de Hollandse klei gaat je hart toch zeker open bij de worm, de big en de geit?
    Ik stuur de link van je blog door naar Marij. Volgens mij zit ze te smachten naar dit soort handen-uit-de-mouwen benaderingen - hartstikke goed, en doe zo voort!

• 04 Maart 2015 - 12:25

Berend Peter Hogen Esch:

Ik begin langzaam maar zeker te begrijpen waar jullie mee bezig zijn: veel kennis doorgeven maar ook opnemen. En die wormenmest is prima!

• 05 Maart 2015 - 08:09

Patrick020:

Wat n mooie mensenzijn jullie 2 toch. Keep up the goed work, make the RLGC44 proud

• 12 Maart 2015 - 11:51

Jenny: